Premiera pasażerskiego SOLARA na wodach Motławy już w sobotę


Ekologia w naszym życiu

Premiera pasażerskiego SOLARA na wodach Motławy już w sobotę

To pierwsza taka łódź w Polsce, w pełni ekologiczna, bo zasilana energią słoneczną, która na pokład może wziąć dziesięciu pasażerów i dwóch członków załogi. Dwa kadłuby, sześć metrów długości, dwa i pół metra szerokości, prędkość spacerowo-turystyczna, bo 10 km na godzinę. Pierwszy raz w sobotę SOLAR spróbuje swoich sił w naturalnych warunkach, na Motławie. O godz. 13.30 zaprezentuje się gdańszczanom na Długim Pobrzeżu w ramach Dni Gdańska.

Projekt realizuje Koło Studentów Techniki Okrętowej KORAB, działające na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Prace rozpoczęły się jesienią 2007. Najpierw zaprojektowano trzy kadłuby, które poddano ocenie w teorii i praktyce. Dzięki temu możliwe było wybranie kadłuba o możliwie niskich oporach pływania. Potem w Centrum Techniki Okrętowej powstała specjalna – dedykowana dla tej jednostki śruba napędowa.

To jednostka w skali kraju nowatorska. Po raz pierwszy powstała bowiem łódź od początku do końca zaprojektowana z myślą o użytkowaniu solarnym, a nie adaptacja istniejącej już konstrukcji. Po sobotnim wodowaniu SOLAR w czerwcu będzie przechodził testy na Motławie. Później eksploatowana będzie na Motławie i m.in. na Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu planowane jest wykorzystanie promu w najcięższych warunkach eksploatacyjnych – nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku. A wyliczono, że gdyby SOLAR płynął nieprzerwanie całą dobę pokonałby odległość 150 km. W pochmurny dzień nie popłynie jednak dłużej niż dwanaście godzin.

Budowa nowatorskiej łodzi SOLAR pochłonęła ponad 200 tys. zł. Sfinansowana została przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnikę Gdańską oraz sponsorów. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

– Znaczną część pieniędzy pochłonęły badania nad projektem – mówi dr Wojciech Litwin, opiekun Koła Naukowego Korab. – Jeśli zbudujemy drugą jednostkę, to będzie tańsza ok. czterdziestu procent, bo odpadną ogromne koszty przeznaczone na badania.

Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powstanie kolejna łódź – ponad dziesięciometrowy prom pasażerski.

Zapraszamy na pokaz możliwości SOLARA i spotkanie z jego twórcami: 24 maja, sobota, godz. 12.00, gdańska Marina.

Politechnika Gdańska

Następny artykuł

Poprzedni artykuł