Ekologia w naszym życiu
Polskie firmy pozornie ekologiczne
Sprzęt informatyczny zużywa ponad 1/3 energii elektrycznej w polskich firmach - wynika z badań D-Link Technology Trend przeprowadzonych na zlecenie firmy D-Link. Firmy chcą oszczędzać energię i w 80 procentach deklarują, że czynnik energooszczędności powinien być brany pod uwagę przy zakupie sprzętu IT. Jednak te deklaracje nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. Jedynie 16% przedsiębiorstw systematycznie umieszcza wymagania związane z ograniczoną konsumpcją energii podczas organizowanych przetargów na infrastrukturę teleinformatyczną.
W kolejnej odsłonie badań D-Link Technology Trend, sprawdzono świadomość
ekologiczną polskich firm z sektora MSP w kontekście wykorzystywanego sprzętu
komputerowego. Okazało się, że nasze przedsiębiorstwa doskonale zdają sobie
sprawę z problemu nadmiernej konsumpcji energii przez sprzęt informatyczny, ale
nie przekłada się to na konkretne decyzje przy wyborze urządzeń infrastruktury
IT.
Przytłaczająca większość przedsiębiorców (92%) doskonale zdaje sobie sprawę, że
wykorzystanie energooszczędnych urządzeń IT przyczynia się nie tylko do
oszczędności finansowych, ale także do dbałości o środowisko naturalne. Dlatego
80% firm uważa, że czynnik energooszczędności powinien być brany pod uwagę przy
zakupie sprzętu teleinformatycznego. Co więcej, firmy są w stanie ponieść
dodatkowe koszty na taką inwestycję – tak odpowiedziało 60% badanych
przedsiębiorstw. Tyle deklaracje.
W rzeczywistości zdecydowana większość firm organizujących przetargi na zakup sprzętu IT w ogóle nie bierze pod uwagę czynników związanych z energooszczędnością urządzeń (42%) lub robi to sporadycznie (41%). Jedynie co dwudzieste (5%) przedsiębiorstwo deklaruje, że za każdym razem przy zakupie sprzętu, w specyfikacji przetargowej umieszcza „energooszczędne” wymagania. Dalsze 11 procent stara się robić to jak najczęściej.
Ankietowanym zadano również pytanie dotyczące poboru energii przez urządzenia
IT działające w ich przedsiębiorstwach. W co szóstej firmie sprzęt
teleinformatyczny konsumuje ponad 60 procent energii, a statystyczne polskie
przedsiębiorstwo zużywa na zasilanie infrastruktury IT 36% wykorzystywanej
energii elektrycznej.
- Możliwość bardziej racjonalnego poboru energii elektrycznej oferują dziś
niemal wszystkie, nowoczesne urządzenia IT. Według naszych wyliczeń, urządzenia
sieciowe najnowszej generacji (przełączniki, routery) powodują oszczędność
energii na poziomie ponad 40 procent – mówi Roman Napierała, szef D-Linka w
regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli założymy, że średniej wielkości firma
zużywa 6000kWh energii miesięcznie, to w ciągu roku używając sprzętu
energooszczędnego może zaoszczędzić około 3500 złotych. A dodatkowo rozwiązania
energooszczędne podnoszą „ekologiczny” status przedsiębiorstwa.
Na świecie problem energooszczędności w urządzeniach komputerowych został już
dawno zdiagnozowany. W opublikowanym przez Lawrence Berkeley National Laboratory
raporcie eksperci stwierdzają, że konieczne jest zmniejszenie poboru prądu przez
serwery i komputery. W 2010 roku tylko USA będzie musiało wydać na energię dla
urządzeń informatycznych dodatkowe 3,5 mld dolarów. Jak stwierdził w raporcie
profesor Jonathan Koomey z Uniwersytetu Stanforda - w latach 2000-2005 pobór
mocy przez systemy informatyczne tylko w USA wzrósł pięciokrotnie. Według
autorów raportu, konieczne jest stworzenie wydajniejszych energooszczędnych
procesorów i rezygnacja z małych, niezbyt wydajnych serwerów. Jeśli takie
technologie zostaną wprowadzone, to w latach 2005- 2010 zużycie energii przez
komputery i serwery wzrośnie na świecie o 40 proc. Jeśli prace te będą
opóźniane, światowe zużycie energii przez komputery i serwery wzrośnie o 75
procent.
Badanie D-Link Technology Trend na temat zielonego IT przeprowadziła firma
International Data Group Poland S.A. (IDG) w maju 2008 roku. Badanie wykonano
metodą wywiadów telefonicznych na grupie 228 firm z sektora MSP zatrudniających
od 50 do 250 pracowników.
_________________________________
O badaniu D-Link Technology Trend
D-Link Technology Trend to cykliczne badanie nastawienia
Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez
Instytut MillwardBrown SMG/KRC (badania konsumenckie) oraz dział badań firmy
International Data Group Poland S.A. IDG (badania przedsiębiorstw).
O firmie D-Link
D-Link jest czołowym światowym producentem sprzętu sieciowego. Firma jest m.in.
głównym dostawcą urządzeń służących do komunikacji komputerów z szerokopasmowym
internetem. D-Link Polska ściśle współpracuje z krajowymi ośrodkami
akademickimi, szczególnie z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. W
ramach projektu „Kulturalnie bez kabli” D-Link sponsoruje sieci bezprzewodowe w
wielu instytucjach kulturalnych Warszawy (m.in. w Galerii Zachęta, Centrum
Sztuki Współczesnej, Teatrze Dramatycznym, Bibliotece Uniwersyteckiej), które
bezpłatnie służą pracownikom, artystom oraz gościom. D-Link jest członkiem
Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskiej Izby Komunikacji
Elektronicznej.