Ekologia w naszym życiu
Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach liniowych w Polsce
Pierwsza w Polsce konferencja dotycząca rozwiązywania konfliktów przyrodniczych w związku z rozbudową dróg krajowych, autostrad i linii kolejowych odbędzie się w Łagowie Lubuskim w dniach 24-26 września. Jej organizatorem będzie pozarządowa organizacja - Stowarzyszenie "Pracownia na rzecz Wszystkich Istot" (PNRWI).
"Jest to pierwsza konferencja w Polsce, której tematem przewodnim jest
kompleksowe i modelowe podejście do rozwiązywania konfliktów pomiędzy
wartościami przyrodniczymi (np. obszarami Natura 2000) a nowo powstającymi
drogami szybkiego ruchu i autostradami - mówi Rafał Kurek, wiceprezes zarządu
PNRWI. - Nowe uwarunkowania związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej, a
co za tym idzie przyjęcie systemu ochrony Natura 2000, wymagają by skutecznie
rozwiązywać problemy związane z prowadzoną i planowaną w najbliższych latach
rozbudową sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz linii kolejowych dla
właściwego zachowania środowiska".
Celem imprezy jest stworzenie dobrych podstaw dla wielosektorowej współpracy
pomiędzy drogowcami, inwestorami, projektantami, administracją publiczną,
przyrodnikami i ekologami, aby uniknąć w przyszłości konfliktów na linii
inwestycje-przyroda. Wezmą w niej udział przedstawiciele wszystkich kluczowych
resortów.
"Planowany w najbliższych latach rozwój sieci drogowej spowoduje zagrożenia dla
ochrony bioróżnorodności o niespotykanej dotąd w Polsce skali. Dlatego widzimy
potrzebę minimalizacji negatywnych skutków poprzez budowę przejść dla zwierząt
(zielone mosty) i ich właściwą lokalizację. Konieczne jest również prowadzenie
szerokich konsultacji społecznych w tym temacie" - dodaje Kurek.
Podkreśla też, że to właśnie odpowiednie lokalizowanie przejść dla zwierząt jest
jedynym właściwym rozwiązaniem, które zapewni minimalizację negatywnego wpływu
dróg na przyrodę. Nowo powstające drogi powodują bowiem liczne konflikty
ekologiczne. Przerywanie ciągłości korytarzy ekologicznych przez infrastrukturę
liniową stanowi obecnie kluczowy czynnik ograniczający możliwości swobodnego
przemieszczanie się dziko żyjących zwierząt.
"Przykład Doliny Rospudy i konfliktu wokół budowy obwodnicy Augustowa pokazuje,
że kwestie związane z właściwym planowaniem przebiegu drogi oraz ochroną
przyrody są bardzo ważne w kontekście poszukiwania najlepszych rozwiązań,
uwzględniających wszystkie istotne elementy dotyczące zachowania środowiska
przyrodniczego: optymalny przebieg dróg, ich niekolizyjność z korytarzami
ekologicznymi oraz bezpieczeństwo ludzi i zwierząt. Trzeba o tym rozmawiać i
wprowadzać takie rozwiązania by minimalizować szkody i chronić przyrodę. A
wszystko na drodze dialogu i właściwie prowadzonych konsultacji społecznych." -
podsumowuje Kurek.
Obecnie uważa się, że w Polsce jest ponad sto miejsc konfliktowych.
Najważniejsze z nich to drogi: S-19 na odcinku Dukla-Barwinek, S-7 na odcinku
Spytkowice-Podwilk, A2 między Nowym Tomyślem a Świeckiem, A18 na drodze
Krzyżowa-Olszyna, S-8 między Białymstokiem a Augustowem oraz droga krajowa nr 47
(tzw. Zakopianka) na odcinku Rdzawka-Kilkuszowa.
Współorganizatorami konferencji "Ochrona dziko żyjących zwierząt przy
inwestycjach liniowych (drogi i linie kolejowe) w Polsce" są Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad oraz biuro projektowe Ekkom.
PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz
Dzięki uprzejmości: PAP Nauka w Polsce