Samolot Solar Impulse zasilany energią słoneczną


Ekologia w naszym życiu

Samolot Solar Impulse zasilany energią słoneczną

Samolot o nazwie Solar Impulse, zasilany wyłącznie energią słoneczną, wykonał swój pierwszy nocny lot. Ultralekki statek pozostawał w powietrzu przez 26 godzin, po czym wylądował zgodnie z planem w bazie szwajcarskich sił powietrznych w Payerne. Solar Impulse został oficjalnie pierwszym załogowym statkiem powietrznym zdolnym do dziennych i nocnych lotów bez paliwa, wyłącznie przy wykorzystaniu energii słonecznej.

"Gratulujemy Bertrandowi Piccardowi oraz André Borschbergowi z firmy Solar Impulse. Jesteśmy dumni z uczestnictwa w tym wyjątkowym projekcie" - powiedział Patrick Thomas, prezes Bayer MaterialScience. "Jest to kolejny kamień milowy na drodze do pierwszego lotu dookoła świata, wykonanego statkiem powietrznym zasilanym energią słoneczną. Jesteśmy zaszczyceni, że Bayer jest oficjalnym partnerem projektu Solar Impulse. Cieszymy się, że dzięki naszym innowacyjnym materiałom przyczyniliśmy się do rozwoju przyjaznej dla środowiska naturalnego formy transportu."

Bayer MaterialScience wspiera szwajcarską firmę Solar Impulse SA swym technicznym doświadczeniem, zaawansowanymi materiałami polimerowymi oraz pozwalającymi oszczędzać energię ultralekkimi produktami. Podczas zakończonego sukcesem lotu inauguracyjnego w samolocie zastosowano między innymi bardzo lekką piankę poliuretanową Puren GmbH. Pianka ta wytworzona została z surowców dostarczonych przez firmę Bayer i wykorzystano ją w wykładzinie kokpitu, osłonach silników oraz skrzydłach. Produkty Bayer MaterialScience zastosowano także w oknach kokpitu, które wykonano z cienkiej, lecz niezwykle wytrzymałej powłoki poliwęglanowej o nazwie MakrofolR.

W kolejnym modelu zasilanego energią słoneczną statku powietrznego zastosowanych będzie zdecydowanie więcej materiałów firmy Bayer, która pracuje nad opracowaniem kolejnych, ultralekkich produktów. Na przykład produkowane przez Bayer MaterialScience węglowe nanorurki (CNT) o nazwie BaytubesR mogą podnieść wytrzymałość komponentów strukturalnych przy jednoczesnym ograniczeniu ich masy do minimum. Na rok 2013 zaplanowano podzielony na pięć etapów lot kolejnego prototypu dookoła świata. Pokonanie każdego odcinka zajmie 5 dni, zaś samolot podróżował będzie z prędkością 70 km/h.
 
Firma Bayer MaterialScience należy  do największych na świecie producentów polimerów. Jej działalność skupia się na wytwarzaniu zaawansowanych technologicznie materiałów polimerowych oraz opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań dla produktów stosowanych w wielu dziedzinach naszego codziennego życia. Produkty firmy wykorzystywane są głównie w przemyśle motoryzacyjnym, elektrycznym, elektronicznym, sportowym oraz rekreacyjnym. Bayer MaterialScience posiada 30 placówek produkcyjnych na całym świecie i zatrudnia około 14.300 osób (dane na koniec roku 2009). Firma należy do Grupy Bayer.

 

Następny artykuł

Poprzedni artykuł