Przyszłość pojazdów napędzanych wodorem


Ekologia w naszym życiu

Przyszłość pojazdów napędzanych wodorem

Na konferencji CUTE, która odbyła się w dniu 10 maja w Hamburgu, Komisja Europejska przedstawiła wyniki projektu poświęconego czystemu transportowi miejskiemu dla Europy Clean Urban Transport for Europe - CUTE. Partnerzy projektu opracowali autobusy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi i przekazali je do eksploatacji na ulicach miast europejskich. Wodór jest paliwem generującym rzeczywiście zero emisji; jedynym powstającym odpadem jest woda.

Projekt jest jedną z największych inicjatyw finansowanych z budżetu piątego programu ramowego (5. PR): z kwoty 52,4 miliona euro przeznaczono na jego realizację środki w wysokości 18,5 miliona euro. Od 2003 r. 27 autobusów napędzanych wodorem przewiozło cztery miliony ludzi na dystansie ponad miliona kilometrów w dziewięciu miastach europejskich: Amsterdamie, Barcelonie, Hamburgu, Londynie, Luksemburgu, Madrycie, Porto, Sztokholmie i Stuttgarcie.

Unijny komisarz ds. energii Andris Piebalgs powiedział: - Projekt ten jest kamieniem milowym w historii technologii ekologicznej energii w transporcie i rozpoczyna nową erę zrównoważonych systemów transportowych. Pytanie nie brzmi już "czy ta technologia działa", ale "kiedy będzie ona konkurencyjna".

Odnotowane do tej pory osiągnięcia są imponujące. Każde miasto potrzebowało własnej sieci zaopatrzenia w wodór oraz stacji tankowania. W ramach tych sieci zużyto ponad 192 tony wodoru - 100 ton ze źródeł odnawialnych - i przeprowadzono ponad 9000 tankowań; proces ten jest najbardziej niebezpieczną częścią łańcucha wykorzystania wodoru.

Więcej w serwisie Cordis

Następny artykuł

Poprzedni artykuł